Personeelsgesprekken voeren (voor middenmanagement)
Voer beter werkoverleg, functionerings- en verzuimgesprekken
Als leidinggevende voer je regelmatig 1-op-1 gesprekken met medewerkers. Vaak overleg je over prioriteiten in de dagelijkse werkpraktijk, maar soms ook heeft het gesprek een formeel kantje. Dit geldt onder meer voor de jaarlijkse functioneringsgesprekken en op herstel en reïntrgatie gerichte gesprekken die je voert met een zieke medewerker. Toezeggingen en afspraken in deze gesprekken zijn niet vrijblijvend. Anders bij een werkoverleg, dat in zekere zin collegiaal is, handel je als leidinggevende en namens je werkgever. In het arbeidsrecht en het personeelsbeleid is doorgaans uitgewerkt welke doelstellingen er zijn en welke speelruimte je in deze gesprekken hebt. Als leidinggevende hoor je daarmee bekend te zijn en bovendien wordt verwacht dat je over voldoende gespreksvaardigheden beschikt om deze gesprekken naar het gewenst resultaat te leiden.