Vaardigheden OOP

30 okt 2020Agile, Scrum en LEAN voor OP- en OOP-teams
4 nov 2020Pedagogisch handelen voor ondersteunend personeel
4 nov 2020Succesvol werken en effectief communiceren (speciaal voor OOP)
6 nov 2020Adviesvaardigheden voor staffunctionarissen in het onderwijs
6 nov 2020Leidinggeven aan een team voor leidinggevende OOP
6 nov 2020Professioneel aan de telefoon en balie
15 jan 2021Pedagogisch handelen voor ondersteunend personeel
16 apr 2021Omgaan met asociaal gedrag en agressie op school
4 jun 2021Leidinggeven en communiceren als leidinggevende OOP
Ga naar alle opleidingen

Adviesvaardigheden: jezelf presenteren en argumenteren

Een intern advies kan erg sterk zijn door de combinatie van vakkennis en kennis over de instelling zelf. Toch ervaren stafmedewerkers in het onderwijs vaak dat er (te) weinig draagvlak of gehoor is voor wat zij aanbevelen. 'De manier waarop je jezelf en je advies presenteert, dat maakt het verschil in de kracht van je advies,'stelt Bernadette de Munk. Vanaf 11 maart gaat ze oefenen met zaken als argumenteren, onderbouwen en presenteren. 

naar online artikel

Leidinggeven aan ex-collega’s

Goede communicatie haalt je uit mijnenveld!
Leiding geven is een vak, maar leiding geven aan je directe collega’s is een vak apart. Ben je ineens verantwoordelijk voor de motivatie, de samenwerking en de resultaten van je eigen team, dan heb je belang bij de juiste vaardigheden. FiAC-docent Lourens van Herk legt uit dat leren communiceren op de juiste toon kan zorgen dat leidinggeven niet langer aanvoelt als lopen door een mijnenveld.

lees Artikel

“Ik heb voor het eerst 'nee' gezegd”

De driedaagse training 'Succesvol werken en communiceren in het onderwijs' voor OOP’ers gaat vooral over efficiënt en prettig samenwerken. De training is maatwerk, zeggen de deelnemers. “Het is een leuke groep en er is een goede wisselwerking. Diverse onderwerpen dragen we zelf aan en daar gaan we best diep op in.” 

Lees Artikel

“Ik kan nu beter omgaan met lastige gesprekken”

Baliemedewerkers zijn het visitekaartje van de school. Vanuit een klantgerichte houding moeten zij leerlingen en bezoekers van de school verder helpen. Dat is niet altijd gemakkelijk, zegt FiAC-trainer Joke van Diest. “Baliemedewerkers krijgen te maken met boze ouders, leerlingen en collega’s. Wij leren hen om dergelijke situaties te sussen en in goede banen te leiden.” 

Lees Artikel