Financiële kennis voor managers (locaties, afdelingen, diensten)
Deze groepstraining voor leidinggevenden van locaties, afdelingen of diensten is gericht op een eenduidige communicatie over planning , budgettering en begroting binnen een onderwijsinstelling of schoolbestuur (met diverse locaties). De inhoud bestaat uit de financiële basiskennis die voor iedere (midden)manager in het onderwijs van belang is, gecombineerd met uitleg over het financieel beleid van de eigen instelling.
De cursus gaat in op de eigen cyclus van planning//begroting, de administratieve organisatie en de ondersteunende ict-systemen. Deelnemers worden vaardiger in het omgaan met geld en hebben (eenduidig) inzicht in:
- de bekostiging en de financiële situatie van de eigen instelling
- begroting, budgetbeheer en verantwoording voor de eigen afdeling of dienst
- de mogelijkheden voor eigen (beleids)voorstellen met een goede financiële onderbouwing.
Algemeen
Hoe staat mijn school(bestuur) er financieel voor en hoe is de omgang met geld binnen de organisatie geregeld? Het antwoord op die vraag behoort tot de noodzakelijke kennis van iedere manager in het onderwijs, ongeacht de soort afdeling die hij/zij leidt. Ook zijn er diverse financiële vaardigheden, waar geen manager omheen kan. Het gaat niet alleen om begroten, budgetbeheer en verantwoording. Ook hoe je met goede financiële argumenten nieuw beleid door de schoolleiding geaccepteerd kunt krijgen.
Deze in-company cursus is bedoeld voor leidinggevenden binnen het onderwijs, zowel van onderwijsafdelingen als van ondersteunende diensten. Geboden wordt inzicht in de bekostiging en wettelijke regels, in het proces van begroten, budgetten bewaken en verantwoorden, de administratieve organisatie en risicomanagement. Doel is als manager dankzij meer kennis en het hanteren van een eenduidg begrippekader een betere gesprekspartner te zijn voor hoger management en/of bestuurders.
Inhoud
Basiskennis bekostiging, begroting en verantwoording
• Hoe is de bekostiging van het onderwijs geregeld.
• De belangrijkste taken en documenten: begroting en financiële (jaar)rapportage.
De financiële huishiuding van de eigen instelling doorgronden
• Het kunnen lezen van de jaarrekening en andere financiële stukken van de eigen instelling.
• Vanuit de jaarrekening inzicht krijgen op vermogen, verplichtingen en risico’s.
• Leren van goede en slechte voorbeelden (o.a. een groot faillissement).
• De administratieve organisatie in kaart brengen en daaruit opmaken welke verantwoordelijkheden er zijn en hoe de workflow loopt.
Het financiële spel beheersen
• Vanuit het financieel administratief systeem monitoren van budgetten, bestedingen en verplichtingen).
• Beleidsvoorstellen financieel onderbouwen met kostenopbouw en analyse van mogelijke besparingen.
Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor groepen leidinggevenden in het onderwijs, bijvorbeeld directeuren van basisscholen onder hetzelfde bestuur of locatie-, afdelings- of dienstenmanagers van grotere onderwijsinstellingen. Op instellingsniveau is het doel het procens van planning en begroting te verbeteren door een gelijk kennisnIveau en een eenduidIg gebriuik van begrippen. Hun persoonlijk die is hun functioneren willen verbeteren door meer kennis en vaardigheden op financieel terrein. Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Trainer/docent
Deze teamtraining wordt gegeven door onze vaste docenten Cock Rademakers en Ronald te Loo, die ook de FiAC-leergang Financieel Management verzorgen. Zij staan te boek als als ervaren, deskundig en inspirerend.