Crisismanagement bij calamiteiten
Het crisisteam bijspijkeren en actief oefenen van scenario's
Training en simulatie oefening crisisteams van onderwijslcaties
- Adequaat inschatten van de situatie
- Prioriteiten stellen in handelingen
- Eigen stress en die van anderen 'managen' tijdens de crisissituatie
- Scenario's maken voor meest waarschijnlijke calamiteiten
Bij calamiteiten itreedt het schoolnoodplan in werking, een beschrijving van de aanpak bij risicosituaties en incidenten. Om adequaat te handelen en zo de gevolgen voor leerlingen en docenten te beperken, is het van belang dat de leden van het crisisteam (elk in de iegen, vooraf vastgestelde rol) op elkaar ingespeeld zijn. Dit vereist een training die met enige regelmaat wodt opgefrist of herhaald. Een goed voorbreid crissteam wordt belangrijker nu steeds vaker ongebruikelijke incidenten zich voordoen op scholen.
Het oefenen van enkele realistische scenario's geeft de training van een crisisteam een meerwaarde.
Doelgroep
Deze training/workshop is bedoeld voor alle 'first responders' van een school en hun leidinggevende(n) in die rol.
Een 'first repsonder' is in het vakjaron van de veiligheidskunde een persoon met een gespecialiseerde opleiding die als een van de eersten arriveert en hulp biedt bij een noodsituatie, zoals een ongeval, een natuurramp of een terroristische aanslag.
Tijdsbesteding
De tijdsbesteding is afhankelijk van de wensen van de school. Voor dit onderwerp is breder maatwerk mogelijk dan alleen een training/workshop. Zo kan het uitwerken van scenario's voor/uit het schoolnoodplan deel uitmaken van de voorbereiding van de in-company training.