Adviesvaardigheden voor stafmedewerkers / bestuursbureaus

Bereik meer als adviseur en word gezien als expert op uw gebied

Als staffunctionaris in het onderwijs ben je expert op een ‘aanvullend’ vakgebied. Je bent werkzaam in een organisatie waar de dagelijkse hectiek draait om docenten en studenten. Je bent betrokken en hebt kennis van zaken opgebouwd. Toch nemen anderen jouw voorstellen moeilijk aan of over. Je inbreng gaat verloren in de waan van de dag, belandt op de lange baan of verzandt in een interne belangentegenstelling. Stafmedewerkers werken steeds vaker op bestuursbureaus, waar diverse specialismen zijn samengebracht.  De in-company training Adviesvaardigheden is gebaseerd op de tweedaagse training op open inschrijving, maar besteedt daarnaast vaak aandacht aan de samenwerking binnen een stafbureau, gericht op een integrale beleidsvorming (vanuit meerdere expertises).


 

Algemeen

Samen effectiever opereren in beleidsvoorbereiding en advisering aan bestuur en management

De groepstraining Adviesvaardigheden is bedoeld voor teams van staf- en bestuursbureaus die gezamenlijk hun effectiviteit willen verhogen in de integrale beleidsvoorbereiding en de vakspecialistische advisering aan bestuurders en management. Tijdens de training verwerven de deelnemers meer inzicht in de taak, positie en werkwijze als ‘intern adviseur’. Door dit samen te doen in een groepstraining, wordt de onderlinge samenwerking versterkt en daarmee de basis versterkt voor een integralere onderbouwing van beleid doordat meer specialismen in de advisering worden betrokken.

De training werkt tevens aan ieders persoonlijke ontwikkeling als intern adviseur. Deelenemrs kijken reflectief naar hun persoonlijke werk- en adviesstijl en gebruiken dit inzicht om hun aanpak effectiever te maken. Gedurende een dagdeel wordt er met een professionele sparringpartner geoefend om overtuigender te presenteren, discussiëren en argumenteren.

Tijdens het programma komen onder meer deze vragen aan de orde:

  • Hoe geef je effectief advies, gevraagd dan wel ongevraagd?
  • Hoe onderbouw je adviezen vanuit feiten en het schoolbeleid.
  • Hoe creëer je draagvlak voor voorgestelde veranderingen?
  • En hoe blijf je goed bij jezelf, terwijl je effectiever handelt?

Op basis van standaard modules kan voor groepen stafmedewerkers van een onderwijsinsleling of schoolbestuur snel een op maat gesneden programma worden samengesteld voor alle onderwijssectoren.

Inhoud

ijdens een tweedaagse training komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:

Advisering en de rol en positie van de stafmedewerkers als interne adviseur

  • Wat is advisering en wat doet een adviseur: een eerste verkenning?
  • Adviseren vanuit een staforganisatie in het onderwijs: kenmerken
  • De verschillende rollen van een (intern) adviseur: welke neem jij binnen de school in?
  • Het speelveld van de adviseur in het onderwijs (klant, vraagstuk, context)

Het opstellen van een advies

  • Wat is een goed en effectief advies? 
  • Fasen model van advisering: welke stappen/fasen kunnen we onder scheiden in een adviesproces
  • Van probleemverkenning, afstemmen van oplossingen naar uitwerking plan van aanpak en daadwerkelijke uitvoering
  • Valkuilen in het adviestraject
  • Onderbouwing, structurering en opstellen van het advies

Mijn persoonlijke kwaliteiten als adviseur 

  • Wat wordt er vanuit hun taak, rol en functie (verantwoordelijkheid) qua adviserende vaardigheden gevraagd van staffunctionarissen/adviseurs.
  • Het vinden van de eigen adviesstijl die past bij de persoonlijkheid van de stafmedewerker.
  • Vergroten van je eigen effectiviteit in het adviesproces.
  • Reflectie: waar heb ik last van in mijn rol als adviseur? Waar zit mijn kracht als adviseur?

Het voeren van interne adviesgesprekken met schoolleiding 

  • Presenteren en overbrengen van het advies
  • De regie nemen in een adviesgesprek
  • Hoe overtuig je leidinggevenden en omgaan met bezwaren en ‘weerstand’ 

Samenwerking met schoolleiding

  • Creëren van en werken aan draagvlak binnen het stafbureau of de schoolleiding
  • Hoe, wanneer en wie adviseer je als stafmedewerker, gevraagd dan wel ongevraagd.
  • Vergroten van je invloed: wat gebeurt er met je advies? Beïnvloedingsstijlen, pro activiteit en verantwoordelijkheid meenemen.

In de training zijn praktische oefeningen opgenomen en er is ook ruimte voor eigen casuïstiek. Ook vindt er zelfreflectie plaats op uw huidige en gewenste functioneren. U krijgt de gelegenheid vanuit diverse gepresenteerde adviesstijlen een eigen stijl van presenteren, communiceren en argumenteren te ontwikkelen. De training is afgestemd op het werken als adviseur binnen de cultuur en specifieke kenmerken van een onderwijsinstelling.

Doelgroep

De training Adviesvaardigheden wordt meestal 2 maal per jaar op open inschrijving voor individuele deelname aangeboden.

De in-company training werkt behalve aan de individuele vaardigheden ook aan het vanuit een team (stafbureau, bestuursbureau) verzorgen van een professionele, integrale beleidsvoorbereiding gebaseerd op diverse, elkaar rakende specialismen.  Op basis van standaard modules kan snel een op maat gesneden programma worden samengesteld voor alle onderwijssectoren.

Trainer/docent

De training Adviesvaardigheden duurt doorgaans twee dagen (of vier 'losse' dagdelen) en wordt gegeven door drs. Bernadette de Munk. Zij is al vele jaren in het onderwijs actief als organisatieadviseur en heeft ook als trainer een ruime ervaring. Vaak wordt gedurende een dagdeel een extra communicatietrainer ingezet, die zicht richt  op een krachtiger optreden in overlegsituaties en tijdens de presentatie van plannen en adviezen.