Sociale Media & online incidenten (Schoolveiligheid 2.0)
Hoe blus ik een virtuele brand?
Tijdens de studiedag krijgt u antwoord op de volgende vragen:
- Wat zijn sociale media en hoe gebruiken kinderen en jongeren deze?
- Welke online incidenten kunnen de school raken?
- Welke preventieve maatregelen kun je treffen?
- Hoe kun je als school handelen bij online incidenten?
- Hoe zet ik een beleid rondom sociale media en online incidenten op?
Algemeen
Een haataccount van een docent op Instagram, een naaktfoto van een leerling die via WhatsApp rondgaat, een vechtfilmpje tussen leerlingen dat al meer dan 3000 keer op YouTube is bekeken…
Dergelijk online incidenten kunnen enorme onrust binnen de school veroorzaken en zelfs landelijke media-aandacht tot gevolg hebben. Scholen worden regelmatig geconfronteerd met de negatieve gevolgen van mediagebruik door leerlingen. Het is dus zaak om online incidenten vroegtijdig te kunnen signaleren en snel te kunnen handelen. In de meest ideale situatie zijn preventieve maatregelen getroffen en bestaat er voor een ‘virtuele brand’ ook een draaiboek. Agressie, groepsdruk, intimidatie, pesten en bedreiging vinden immers ook online plaats. Vaak zijn online incidenten echter niet meegenomen in het vastgestelde veiligheidsbeleid. Terwijl ze toch een enorme impact kunnen hebben op de veiligheidsbeleving van leerlingen en docenten.
Tijdens deze studiedag krijgt u inzicht in wat jongeren online doen en welke online risico’s niet mogen ontbreken in een veiligheidsplan. In de middag gaat u in groepjes aan de slag met actuele casuïstiek zoals online pesten, sexting en dreigtweets en vormt u zich een beeld van mogelijk veiligheidsbeleid. Na afloop bent u in staat om met praktische tips en handvatten uw eigen schoolveiligheidsplan onder de loep te nemen en wenselijke acties te benoemen om bij online incidenten adequaat te reageren.
Eerdere deelnemers over deze studiedag:
'De studiedag heeft mij een gevoel van vertrouwen in eigen kunnen opgeleverd.'
'Super leerzame dag! Complimenten voor de docent.'
'Fijne communicatie tussen de docent en cursisten.'
Inhoud
Digitale Jeugdcultuur
• Wat zijn sociale media en hoe gebruiken kinderen en jongeren deze?
• Welke rol speelt gebruik van (sociale) media in de ontwikkeling van kinderen en jongeren?
• Wat is risico- en grensoverschrijdend gedrag?
• Welke rol speelt online groepsdynamiek bij gebruik van (sociale) media?
Impact op (school)veiligheid
• Welke online incidenten kunnen de school raken?
• Wat zijn de gevolgen van online incidenten voor sociale en fysieke veiligheid van leerling en docent?
• Wat is strafbaar en hoe kan school en politie samenwerken?
• Wanneer is school verantwoordelijk en wanneer ligt dat bij de ouders?
• Hoe kun je als school handelen bij online incidenten?
Sociale Media en beleid
• Wat is het belang van een social media beleid?
• Hoe stel je de inhoud van een social media beleid vast?
• Wat zijn de voorwaarden voor effectief (schoolveiligheid)beleid?
• Zijn online incidenten te voorkomen? Welke preventieve maatregelen kun je treffen?
• Omgaan met dilemma’s: wel of geen smartphones in de klas? Wel of geen online contact tussen leerling en docent?
Bijzonderheden
Actiekorting 2e deelnemer:
Bij aanmelding van 2 deelnemers tegelijkertijd voor dezelfde cursus voor dezelfde datums ontvangt
de school voor elke 2de deelnemer een korting van 25% op de volledige cursusprijs.
De actie geldt niet in combinatie met andere kortingsacties.
Doelgroep
Deze studiedag is bestemd voor een ieder die binnen een onderwijsinstelling (PO t/m HBO) te maken heeft met activiteiten op het terrein van (sociale) veiligheid en meer wil weten over de invloed van sociale media op schoolveiligheid.
Specifieke informatie
Niveau-indicatie: MBO/ HBO (afgestemd op beroepspraktijk)
Vóóropleiding: niet vereist
Studiebelasting: 7 uur (1 cursusdag)
Leeromgeving
Deze cursus maakt gebruik van mijn.fiac.nl, onze digitale leeromgeving die ondersteuning biedt bij de voorbereiding op en het volgen van de cursus. Als deelnemer vindt u op mijn.fiac.nl een intakeformulier, alle logistieke informatie, eventuele voorbereidende opdrachten en al het cursusmateriaal. Dit kan bestaan uit onder meer PDF-bestanden (teksten, illustraties), PowerPoint presentaties, instructievideo's en webinars.
Belangrijk: Uitgangspunt voor de FiAC Academie blijft de face-to-face aanpak met onze contactdagen in Utrecht. Op de bij deze cursus aangegeven datums wordt u dan ook op de cursuslocatie verwacht.
Docenten
Uw docent: Klaartje Schungel
Wanneer
De cursus vindt plaats op 6 november 2024.
De locatie is:
NDC Den Hommel
Kennedylaan 9
3533 KH Utrecht
De kosten per persoon bedragen € 545,-, vrijgesteld van BTW.
In-company
Deze cursus is -geheel of gedeeltelijk- ook beschikbaar als maatwerktraject op locatie voor een groep medewerkers/collega’s. Wij informeren u graag over de mogelijkheden en de kosten. Vraag een offerte aan via info@fiac.nl of 0252-340413.